Marzec to czas, w którym z utęsknieniem wyczekujemy nadejścia wiosny. Wyższe temperatury i dłuższe dni skutecznie zachęcają do aktywności na świeżym powietrzu. Dla wielu osób prowadzących zdrowy tryb życia jest to wyraźny sygnał, aby zatroszczyć się o swój rower - przygotować go do nowego sezonu, dokonać przeglądu stanu technicznego, bądź podjąć decyzję o zakupie nowego modelu.

Aktywnością, z którą większość z nas miała styczność jest na pewno jazda na rowerze. Uprawiana regularnie, szybko przynosi korzyści dla naszego organizmu. Dzięki częstemu przebywaniu na świeżym powietrzu dotleniamy organizm, poprawimy pracę serca i układu krwionośnego. Wzmacniają się mięśnie naszych nóg, pośladków, pleców i rąk. Jazda na rowerze pomaga spalić zbędne kalorie i utrzymać prawidłową wagę. Poprawia nasz nastrój i redukuje stres, który gromadzimy w ciągu całego dnia.

Aby cieszyć się bezproblemową jazdą na rowerze przez cały sezon, warto zatroszczyć się o jego stan techniczny. Po zimie, kiedy rower był nieużywany przez długi czas, istnieje ryzyko, że niektóre jego elementy, takie jak hamulce czy łańcuch, mogą być uszkodzone lub zużyte. Przegląd techniczny pomoże nam zidentyfikować ewentualne problemy i zapobiec wypadkom. Taki przegląd możemy zlecić specjalistycznemu serwisowi lub wykonać go samemu, naturalnie, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę i narzędzia.

Regularne przeglądy pomagają utrzymać rower w dobrym stanie technicznym, co wpływa na jego wydajność. Wymiana zużytych części, takich jak opony czy przerzutki, zapewnia bezpieczeństwo i podnosi jakość jazdy. Regularna konserwacja roweru przedłuża jego żywotność. Usuwanie małych usterek zanim staną się one większe, zapobiega nadprogramowym kosztom napraw w przyszłości.

Bywa jednak tak, że bardzo zły stan techniczny naszego jednośladu i przewidywane wysokie koszty naprawy wskazują, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zakup nowego roweru. W takim przypadku, jak również wtedy, gdy do tej pory nie posiadaliśmy własnego roweru, warto zapoznać się z aktualną ofertą rynkową w tym segmencie.  W sprzedaży są rowery, które różnią się konstrukcją i przeznaczeniem. Szczególnie ważne, abyśmy przed zakupem zastanowili się, do czego my, lub nasi bliscy będziemy wykorzystywali rower oraz jazda w jakim terenie będzie dominująca?

  • rower górski (MTB) to typ roweru przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, po nieutwardzonych ścieżkach i w górach. Posiada amortyzowaną ramę oraz widelec, szerokie i bieżnikowane opony, a także mocne hamulce i precyzyjne przerzutki, które pozwalają na płynną jazdę i szybką zmianę przełożeń w trudnych warunkach. Istnieją różne podtypy rowerów górskich, w tym hardtail (tylko z amortyzowanym widelcem), full suspension (z pełnym zawieszeniem), czy fatbike (z bardzo szerokimi oponami);
  • rower szosowy jest zaprojektowany do jazdy po utwardzonych drogach i szosach. Charakteryzuje się lekką i sztywną ramą, wąskimi oponami, szybkimi kołami i kierownicą typu drop bar. Poruszając się na rowerze szosowym przyjmujemy aerodynamiczną sylwetkę, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną jazdę. Tego typu rower jest często wykorzystywany jest w wyścigach i triathlonach;

  • rower typu gravel to rodzaj roweru, który łączy w sobie cechy roweru górskiego i szosowego. Charakteryzuje się on szerszymi oponami niż opony rowerów szosowych, ale węższymi niż opony rowerów górskich, co pozwala na większą przyczepność na szutrowych drogach. Rama tego typu roweru jest zazwyczaj lekka, wytrzymała i mniej masywna niż rama roweru górskiego, co pozwala na lepszą prędkość i efektywność na drogach asfaltowych. Gravel ma zazwyczaj więcej biegów niż rower szosowy, co pozwala na lepszą kontrolę nad prędkością i łatwiejsze pokonywanie wzniesień na szutrowych drogach;
  • rower miejski zaprojektowany jest do jazdy w mieście i na krótkie dystanse. Zwykle ma wygodną pozycję siedzącą, szerokie opony, bagażnik, oświetlenie, błotniki i czasem przerzutki. Damskie rowery miejskie często posiadają dodatkowy koszyk montowany z przodu na kierownicy. Ten typ króluje w wypożyczalniach rowerów w dużych miastach oraz ośrodkach turystycznych. Jest często wybierany jako alternatywny środek transportu podczas dojazdów do pracy i szkoły;

  • rower trekkingowy przeznaczony do jazdy zarówno po utwardzonych drogach, jak i nieutwardzonych ścieżkach. Charakteryzuje się wygodną pozycją siedzącą, amortyzowaną ramą, szerokimi i bieżnikowanymi oponami, a także bagażnikiem, błotnikami i oświetleniem. Często wykorzystywany do dłuższych wycieczek i turystyki rowerowej;

  • rower crossowy (hybrydowy) łączy w sobie cechy rowerów szosowych i górskich. Zwykle posiada lekką i sztywną ramę, średniej szerokości opony z bieżnikiem, przerzutki szosowe i często amortyzowany widelec. Dobrze nadaje się do jazdy po różnego rodzaju powierzchniach, zarówno utwardzonych, jak i nieutwardzonych;

  • rower typu BMX (Bicycle Motocross) charakteryzuje się krótkim i lekkim ramieniem, co umożliwia szybkie i zwinne manewrowanie. Zazwyczaj ma 20-calowe koła, a jego geometria jest zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić dużą zwrotność i kontrolę w trudnych warunkach. Rama roweru BMX jest również wytrzymała i odporna na uszkodzenia, ponieważ ten typ roweru jest przeznaczony do jazdy po skateparkach, pumptrackach i innym terenie, gdzie można wykonywać rozmaite triki i ewolucje;
  • rower elektryczny (e-bike), który wyposażony jest w silnik elektryczny, wspomagający pedałowanie. Dzięki temu rowerzyści mogą pokonywać większe odległości i trudniejsze trasy bez nadmiernego wysiłku. E-bike może występować jako rower miejski, trekkingowy, górski, czy szosowy.

Zainteresowanie tematem roweru, nim na dobre zagości u nas wiosna, sprawi, że już od pierwszych ciepłych chwil będziemy mogli cieszyć się komfortową, bezpieczną i wydajną jazdą, bez ryzyka dodatkowych kosztów związanych z niespodziewanymi naprawami. Nie tracąc zatem czasu, odpowiedzcie sobie na pytanie: "w jakim stanie znajduje się mój rower po zimie?" lub po prostu uruchomcie przeglądarkę internetową i zacznijcie rozglądać się za modelem, który będzie Wam najbardziej odpowiadał.

Artykuł sponsorowany