#BiegamDobrze

Zimą dni były krótkie, a pogoda nie zachęcała do wychodzenia z domu. Zamiast zmobilizować się do aktywności na świeżym powietrzu, częściej wybieraliśmy błogie lenistwo we własnych czterech kątach. Nie było to jednak zbyt rozsądne rozwiązanie - sprzyjało odkładaniu tłuszczu w naszym organizmie i łapaniu zbędnych kilogramów.

Wróciła wiosna, a wraz z nią ożyło pragnienie pięknej sylwetki i dobrego samopoczucia. To, na ile uda nam się odzyskać kontrolę nad własnym ciałem zależy od kilku czynników, z których najważniejsze to aktywny styl życia i zdrowa dieta.

Regularnie ćwiczenia i aktywność na świeżym powietrzu poprawiają nasz nastrój. Podczas wysiłku fizycznego wzrasta tętno, a serce zaczyna pompować większą ilość krwi i tlenu do organizmu. Dobrze dotleniony mózg pomaga w radzeniu sobie ze stresem, złym samopoczuciem i lękami, a mięśnie mają więcej siły i energii do działania.

Badania dowodzą, że już 20-30 minut ćwiczeń dziennie stymuluje organizm do uwalniania endorfin, zwanych często hormonami szczęścia. To przede wszystkim endorfiny wywołują w nas dobre samopoczucie, zadowolenie z siebie oraz odpowiadają za wszelkie inne stany euforyczne. Hormony te tłumią także odczuwanie odrętwienia i bólu.

Podczas aktywności fizycznej organizm uwalnia także serotoninę i dopaminę, których podwyższone stężenie utrzymuje się w naszym organizmie jeszcze przez wiele godzin po zakończeniu ćwiczeń. Regularne i systematyczne uprawianie sportu pozwala utrzymać stężenie tych substancji na stosunkowo wysokim poziomie, co znacząco poprawia nasze samopoczucie i wpływa na jakość życia.

No dobrze, czujemy, że przez zimę nieco się zasiedzieliśmy i zbyt często szukaliśmy wymówek, aby się nie przemęczać. Wiemy, że najwyższy czas działać, ale jak się do tego zabrać?

Przede wszystkim pamiętajmy o dwóch ważnych kwestiach! Pomysłów na aktywności sportowe jest naprawdę wiele, a pogoda za oknem nie musi decydować, czy poświęcimy czas na ćwiczenia, czy nie. Trenować możemy zarówno w domu, jak i na świeżym powietrzu.

Niezaprzeczalnym atutem ćwiczeń w swoich czterech ścianach jest to, że jesteśmy całkowicie niezależni od pogody panującej za oknem. Trening możemy rozpocząć o każdej porze, a jeśli brakuje nam czasu, możemy podzielić go na części i dokończyć później. Chcąc stworzyć namiastkę swojej "domowej siłowni" mamy do wyboru przeróżne rozwiązania - od profesjonalnych hantli, ciężarków, taśm i gum do ćwiczeń, czy też bieżni treningowych, do absolutnej improwizacji i wykorzystywania butelek z wodą lub krzeseł w mieszkaniu. Najważniejsze, że taka forma aktywności pozwoli nam nabrać pewności siebie i utrwali dobre nawyki treningowe!

Jeśli jednak wolimy kontakt z przyrodą, to najprostszą formą aktywności jest po prostu spacer. W lesie, na terenie parku, czy w cichych, malowniczych uliczkach miast potrafi być po prostu pięknie, tak więc długi spacer na który się wybierzemy będzie czymś zarówno dla ciała, jak i duszy.

Jeśli jednak spacer nie spełnia naszych wymagań, możemy go sobie nieco "skomplikować" w zdrowym tego słowa znaczeniu. Bardzo popularną i wybieraną przez wielu formą aktywności jest nordic walking. To świetna metoda treningu dla osób, które czują się zasiedziałe lub szukają dla siebie umiarkowanej aktywności. Kiedy opanujemy odpowiednią technikę poruszania się, będziemy w stanie iść dalej, szybciej oraz skutecznie rozruszać nasze mięśnie i płuca.

Jeszcze szybciej, jeszcze intensywniej? Nie ma problemu - od czego jest bieganie! Spalimy dzięki niemu mnóstwo kalorii, wzmocnimy stawy i obniżymy ryzyko chorób serca. Dodatkowym atutem tej formy aktywności jest stosunkowo niewielkie wyposażenie, które pozwoli nam zacząć przygodę z tym sportem. Wystarczą wygodne buty do biegania oraz komfortowa odzież termoaktywna.

Jedną z najzdrowszych i najbardziej popularnych aktywności sportowych jest też jazda na rowerze. Pedałując, angażujemy całe ciało do wysiłku. Wpływa to korzystnie na nasz metabolizm i spalanie kalorii. Wybierając rower nie tylko zapewniamy sobie codzienną porcję aktywności, lecz zadbamy również o naszą planetę, poruszając się ekologicznym środkiem transportu. Warto zapoznać się z aktualną ofertą rowerów na rynku. Ich ogromna różnorodność (rowery miejskie, szosowe, trekkingowe, crossowe, czy MTB) sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Niezależnie, czy zdecydujemy się na trening w domu, regularne ćwiczenia na świeżym powietrzu, basen, siłownię, czy gry zespołowe z naszymi dziećmi, ważne jest żebyśmy czerpali z tego przyjemność. Tylko wtedy nie zniechęcimy się do ćwiczeń po kilku próbach i będziemy wykonywać je systematycznie.

Pamiętajmy też, aby każdy nasz trening poprzedzić rozgrzewką, a po skończonych ćwiczeniach dać organizmowi czas na wyciszenie i obniżenie tętna. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych kontuzji i nadwyrężeń.